Methodische Aanpak Schoolverzuim (MAS)
EEN GEZAMENLIJK PLAN VOOR IEDER KIND
Ingrado, Stichting Halt, het OM en de Raad voor de Kinderbescherming hebben de Methodische Aanpak Schoolverzuim (MAS) ontwikkeld vanuit de volgende gedeelde visie:
- Het doel van de aanpak is terug-/toeleiding naar een passend onderwijsprogramma
- Vroegtijdige inzet van (jeugd)hulp bij verzuim staat voorop
- Ketensamenwerking draagt bij aan een effectieve aanpak van schoolverzuim
- De aanpak is licht waar het kan en zwaar(der) waar het nodig is, maatwerk dus.
WAARNEMEN | Interventie en melding door de school | |||
WAARNEMEN | Contact met de school over de melding | |||
WAARNEMEN | Maak een keuze: A. Geen luxeverzuim B. Luxeverzuim | |||
ANALYSEREN/A. Geen luxeverzuim | Overweeg een kennisgevingsbrief van de leerplichtambtenaar | |||
ANALYSEREN/A. Geen luxeverzuim | Onderzoek leerplichtambtenaar: vaststellen ongeoorloofd verzuim | |||
ANALYSEREN/A. Geen luxeverzuim | Brief naar ouders/jongere | |||
ANALYSEREN/B. Luxeverzuim | Ga na of een waarschuwing van de leerplichtambtenaar volstaat | |||
ANALYSEREN/B. Luxeverzuim | Onderzoek leerplichtambtenaar | |||
ANALYSEREN/B. Luxeverzuim | Oproepen ouders voor verhoor | |||
PLANNEN/A. Geen luxeverzuim | Maak een keuze op basis van signaleringsinstrument schoolverzuim | Vrijwillige (jeugd)hulp | ||
HALT-straf schoolverzuim | ||||
Dwang in een civiel kader | ||||
Dwang in een strafrechtelijk kader | ||||
Combinatie van routes/Last onder dwangsom | ||||
PLANNEN/B. Luxeverzuim | Maak een keuze: Opmaken proces-verbaal Geen proces-verbaal | |||
HANDELEN | Uitvoeren van de bij stap 7 gekozen route | |||
EVALUEREN | Terugkoppeling resultaten naar school en ketenpartners | |||
EVALUEREN | Evalueer samen met de ketenpartners de gemaakte keuzes | Betrokken ketenpartners: scholen, jeugdgezondheidszorg, gemeentelijke jeugdhulp gemeenten, Inspectie van het Onderwijs, politie, Halt, Raad voor de Kinderbescherming, Openbaar Ministerie, leerplicht |
‘PAS TOE OF LEG UIT’ Afwijken van de MAS ? Dat kan, mits gemotiveerd. Maatwerk is van belang. Vroegtijdig ingrijpen met een zware interventie kan nodig zijn om een opeenstapeling van verzuim en problemen te voorkomen. Ook in dat geval doorloopt u de 5 fasen van methodisch handelen.
DE LEERPLICHTAMBTENAAR
• vervult de schakelrol voor gecoördineerde en optimale inzet van alle betrokken ketenpartners.
• neemt het initiatief voor een adequaat vervolg op de verzuimmeldingen. Dit gebeurt in overleg met de ketenpartners en vanuit ieders eigen verantwoordelijkheid.
• start een verzuimonderzoek bij het constateren van gemeld verzuim en monitort het vervolg. Afspraken over de regie worden lokaal gemaakt.