Ouders

Ontevreden/Klacht over school

Wat kunt u doen als u het niet eens bent met een beslissing van school of ontevreden bent over school?

Het is vervelend wanneer u en de school van uw kind niet op één lijn zitten.
Dit probleem kunt u in eerste instantie met uw contactpersoon binnen school bespreken. Mocht dat geen oplossing bieden dan kunt u een gesprek met de directeur aanvragen.
Indien u er samen met school nog niet uitgekomen bent kunt u uw vraag of probleem ook met het schoolbestuur waar de school onder valt bespreken.
Wanneer u in een gesprek niet verder komt, kunt u ook een formele klacht indienen. Informatie over de klachtenregeling vindt u in de schoolgids van de school van uw kind.

U kunt uw klacht ook indienen bij de Inspectie van het Onderwijs. Zij gaan over de inhoud van het onderwijs en hoe scholen daar invulling aan geven.
De Inspectie kan zelf geen klachten behandelen, maar kan wel proberen u verder te helpen. Door u te informeren over de mogelijkheden om de klacht op te lossen en uw vragen te beantwoorden.
Uw klacht kan een signaal zijn over de kwaliteit van het onderwijs. Signalen zijn belangrijk voor het toezicht op scholen. Ze helpen de inspectie om beter zicht te krijgen op de kwaliteit van het onderwijs op een school of onderwijsinstelling.

Meer informatie over een klacht en/of signaal aan de Inspectie van het Onderwijs kunt u vinden via:

Klachten en vragen waarmee u bij de Inspectie terecht kunt zijn, bijvoorbeeld:

  • de kwaliteit van het onderwijs
  • klassen die naar huis worden gestuurd
  • onenigheid over het lesaanbod
  • verwijderingsprocedure

Bij Bureau Leerplicht ligt de focus op de voortgang van het onderwijs. Wij kunnen eventueel adviseren, meedenken, verwijzen en bemiddelen wanneer u en de school niet op één lijn zitten.
Wij zijn niet bevoegd om scholen te controleren en aan te spreken op de inhoud en invulling van het onderwijs.

U kunt de Inspectie bereiken via: 088-669 60 60 (maandag tot vrijdag bereikbaar tussen 9.00 en 12.00 uur en tussen 13.00 en 16.00 uur)